Friday 13 March 2020

COVID-19 in Canada



COVID-19 in Canada


Ik wil jullie een klein beetje een beeld geven van hoe het er aan deze kant van Canada uitzien in verband met het COVID-19 virus.  Vooral omdat hier mensen op mijn blog terecht komen inverband met reizen naar Canada en sommigen onder jullie reizen mogelijk binnenkort deze kant uit. Dus ik wil graag wat informatie met jullie delen.  Er is sprake dat sommige luchthavens in Canada (nog niet bekend welke) buitenlandse vluchten gaan tegenhouden en cruise schepen met meer dan 500 passagiers mogen nergens in Canada dokken tot en met 1 juli. Verder heeft met het ook over buitenlanders in Canada landen automatisch 2 weken in quarantine te houden, maar daar horen we in de komende dagen wel meer over.  Hier kan je daar ook meer over lezen: https://www.citynews1130.com/2020/03/13/feds-announce-flight-restrictions-cruise-ship-ban-amid-covid-19-outbreak


De scholen zijn nog open hier in Vancouver en omstreken (British Columbia), maar vandaag (vrijdag, 13 maart 2020) is het de laatste dag school en maandag begint "Spring Break" en dan hebben de kinderen 2 weken verlof (Ava ook dus).  Verder is alles nog open zoals bioscopen, winkels, restaurants en meer.  Het advies van de overheid is om weg te blijven bij evenement met meer dan 250 mensen, alle ijs hockey wedstrijden zijn voorlopig afgelast alsook andere sport gelegenheden, grote evenementen zijn afgelast (zoals de Internationale Auto Show in Vancouver die volgende week zou plaatsen vinden). En verder alle evenementen waar vele mensen normaal naartoe gaan zijn afgelast.  Ik kreeg ook net nieuws van de opvang, waar Ava naartoe moet tijdens Spring Break als wij allebei werken zijn.  Bij de opvang wisten ze mij te vertellen dat ze minder uitstappen doen tijdens die 2 weken met de kinderen omdat ze van hogerop beslist hebben dat ze geen openbaar vervoer mogen nemen met de kinderen en dat ze best geen drukke plaatsen met veel mensen bezoeken (zoals de bioscoop en van die binnen speeltuinen en dergelijke).  Ik vind dat persoonlijk niet erg en voel me toch een beetje geruster op die manier.  Nu, wij zijn gezond en maak me niet zozeer zorgen als wij ziek zouden worden, maar ik heb een 83 jarige schoonmoeder en ik werk met bejaarden, dus we moeten toch extra voorzichtig zijn. En zoals men hier ook blijft zeggen en wat heel belangrijk is: "was je handen regelmatig en vooral heel goed met zeep en water!!" 



Hieronder is een lijstje met mensen die positief getest hebben in heel Canada tegen dit virus.  Voorlopig hebben we in British Columbia 1 dode (bejaarde in een rusthuis) en 1 persoon in het ziekenhuis vanwege COVID-19, de rest is thuis in zelf-quarantine aan het genezen.  Elke provincie heeft ook zijn eigen maatregels, dus als je info wil over andere provincies dan moet je het wel eventjes googlen.



Voor de meeste recente informatie kan je hier kijken: https://www.ctvnews.ca/health/coronavirus


Om even al deze ellende te vergeten omtrent het Corona Virus en wat ons misschien nog te wachten staat ga ik nu en dan even genieten van de mooie natuur hier in de buurt.  Zo ben ik eventjes in mijn eigen wereldje zonder zorgen of enige gedachten behalve dat ik geniet van de natuur en niets anders. Hier zijn een paar video'tjes en foto's die ik de laatste paar weken nam op zo een paar van die heerlijke rustgevende plekjes.  Kom, geniet even met mij mee en vergeet eventjes alles als het kan!  Een nieuw blogje komt er binnekort weer aan!  






Het mooie Pitt Lake in Pitt Meadows bij Vancouver


Aan het strand van Barnet Marine Park in Burnaby bij Vancouver

Deer Lake in Burnaby bij Vancouver







No comments:

Post a Comment